Friday, June 13, 2008

كنفرانس انسان علیه كنفرانس اسلام

مصاحبه با مينا احدي

جوانان کمونیست: کنفرانسی که هفته قبل در آلمان برگزار شد توجه بسیار زیادی را در آلمان به خود جلب کرد. خیلی دوست داریم که ماجرا را مشروحا از زبان شما بشنویم. اول اصلا این كنفرانس اسلام چيست كه شما در مقابل آن "كنفرانس انتقادي" و يا آلترناتيو سازمان داديد؟

مینا احدی: با تشکر، اگر بخواهم خیلی خلاصه بگویم: كنفرانس اسلام ، همكاري دولت آلمان با سازمانهاي اسلامي است. كنفرانس انتقادي، همكاري سازمانهاي سكولاريست و آتيست عليه كنفرانس اسلام است.
در آلمان بيش از دو سال است كه دولت آلمان با پنج سازمان افراطي اسلامي ، نشست و برخاست كرده و كنفرانسي را به اسم "كنفرانس اسلام" به پيش ميبرد. در اين كنفرانس در مورد سرنوشت و مقدرات سه ميليون نفر فراريان از ايران و عراق و افغانستان و سوريه و عربستان سعودي و ... و پناهندگان و مهاجرين از تركيه صحبت ميشود. دولت آلمان از چند سال قبل به همه اين سه ميليون نفر يك مارك "مسلمان" زده و با سازمانهاي اسلامي به عنوان نمايندگان اين "مسلمانان" كنفرانس اسلام سازمان داده و ميخواهد در مورد انتگره شدن "اسلام" در جامعه آلمان اقدامات عملي بيشتري انجام دهد. اين مضمون كنفرانس اسلام است. تا كنون چندين جلسه علني با اينها برگزار شده و چند نماينده منفرد همچون سيران آتيش وكيل منتقد خشونت عليه زنان و قتلهاي ناموسي و يا نجلا كله ك نويسنده و منتقد سنتهاي اسلامي ، نيز در اين كنفرانس حضور دارند. از نظر ما اين كنفرانس بايد ملغي شود. اين كنفرانس يك افتضاح سياسي مطلق در آلمان است و ما شديدا به اين سياست دولت آلمان معترضيم.
در مقابل اين كنفرانس اسلام، طبعا مباحثات بسيار زيادی براه افتاده است. يك قطب مقابل اين كنفرانس سازمان اكس مسلم در آلمان است. ما با يك كمپين قوي اجتماعي به اعتراضي علني گسترده و اجتماعي دست زده و تا كنون يك صداي اعتراضي محكم و رسا بر علیه اين سياست دولت آلمان را به مردم مترقي آلمان اعلام كرده ايم.
كنفرانس آلترناتيو ما در شهر كلن آلمان در روزهاي شنبه و يكشنبه ۳۱ ماه مه و ۱ ماه جون برگزار شد. اين كنفرانس بر پايه يك كار متمركز و فشرده چهره ها و فعاليني انجام گرفت كه امروز در آلمان مورد استقبال و احترام عميقي در جامعه هستند. اين يك حركت اجتماعي مهم در دفاع از حقوق انساني و جهانشمولي آن بود. اين كنفرانسي در نقد نسبيت فرهنگي و همچنين اتميزه كردن جامعه و باز كردن دست سازمانهاي تروريست اسلامي در تعرض بيشتر به حقوق زنان و كودكان و حقوق همه انسانها بود. كنفرانس انتقادي در حقيقت صداي اعتراض بخش بزرگي از جامعه آلمان به همكاري علني و بيشرمانه دولت آلمان با اسلام سياسي و جنبش ضد انساني اسلامي در قلب اروپا است.

ج.ک : قبل از اينكه در مورد جزييات كنفرانس صحبت كنيم، ميخواهم در مورد قبل از کنفرانس بدانیم، تدارک برای آن، نقش خود شما در این تدارک، مباحثی که درگرفت، گویا کشاکش ها از مدتها قبل شروع شده بود؟

مینا احدی: يكسال و نيم براي تدارك اين كنفرانس كار شده بود. سازمان هينتر گروند ، سازمان جردانو برونو، دريته ولت سار، انتشاراتي آليبري و نهاد متفكرين آزاد ، بهمراه سازمان اكس مسلم در آلمان همه سازمان دهندگان اين كنفرانس بودند.
چند روز قبل از شروع كنفرانس رسانه هاي متعددي خبر برگزاري اين كنفرانس را منتشر کردند. گونتر والراف نويسنده مشهور آلماني و رالف جردانو بازمانده قتل عام هيتلري ، وشخصيت سرشناس آلماني از جمله چهره هايي بودند كه كنفرانس را معرفي كردند. منهم بسهم خودم نقش ایفاء کردم. مصاحبه ای که با خبرگزاري رسمي آلمان داشتم خبر کنفرانس آلترناتیو و اعتراضی ما را وسيعا پخش كرد.
در واقع قبل از كنفرانس مباحثات در حول و حوش آن شروع شد. یکی از آنها شاید برای خوانندگان شما جالب باشد. روزنامه چپ سنتي، تاتس در يك مقاله مفصل با چاپ عكس بزرگي از من نوشت: مينا احدي كسي است كه اولين حركت اجتماعي و بزرگ خود در آلمان را با كنفرانس برلين شروع كرد . او عضو رهبري حزب كمونيست كارگري و استالينست است!! تاتس مرا براي دستگير شدن اكبر گنجي و ديگران خطاكار اعلام كرد و گفت او در جمع ايرانيان چندان مورد قبول نيست. مصاحبه اي با بهمن نيرومند از سازمان دهندگان كنفرانس برلين بايد اثبات ميكرد كه اين ايرانيان يعني نيرومند و شركا از من دلخور هستند. انگار دوم خردادی های زخم خورده از حزب کمونیست کارگری و شکست شان در کنفرانس برلین، برای تاتس دیکته کرده بودند. ما کمونیست های کارگری شده بودیم "استالینیست" و قاتل هایی مثل اکبر گنجی و جلایی پور شده بودند عین تمدن و آزادیخواهی.
بخش ديگري از انعكاس مطبوعاتي قبل از كنفرانس ، اعلام خواستهاي ما مبني بر ملغي شدن كنفرانس اسلام ، ممنوعيت حجاب در مدارس و يا ممنوعيت تدريس مذهب در مدارس بود كه وسيعا در رسانه ها منعكس شد. این خواستها مورد استقبال وسیع قرار گرفت. مثلا، يك روزنامه آلماني نوشت: اينها ماركسيستهاي نوين و قديمي هستند كه آمده اند ، تغييراتي ايجاد كنند. اين كنفرانسي است كه بدون لكنت زبان عليه اسلام و اسلام سياسي حرف ميزند...

يك موضوع مورد بحث در رسانه ها ، اعلام عدم اجازه ورود يك نويسنده آلماني به اسم روولف اشتولتز به كنفرانس اعتراضی ما بود كه مسول اسم نويسي كنفرانس در يك نامه به او نوشته بودند، بدليل اينكه ايشان در هفته نامه دست راستي و ناسيوناليستي" يونگه فرايهات" مقاله نوشته، اجازه ورود به سالن را ندارد. اين موضوع باز هم فرصتي بود براي حمله به برگزار كنندگان كنفرانس. البته اين بار از موضع دست راستي ها و جالب است که حرف اینها هم مثل آن دیگری ها بود كه برگزار كنندگان استالينست هستند!!!
قبل از كنفرانس در عين حال حمله همه جانبه اي از سوي اسلاميها و دوستان آلماني آنها براي كنسل كردن كنفرانس ما شروع شده بود و دانشگاه كلن زير اين فشارها براي ما نامه اي نوشت و گفت شايد سالن را به ما ندهند.
بهر حال با مشكلات متعددي اين كنفرانس بالاخره شروع شد. اما اعتماد به نفس خوبی داشتیم چرا که میدانستیم مردم آزادیخواه و برابری طلب و سکولار با ما هستند. بعنوان مثال يك روز قبل از كنفرانس يك برنامه برگزاري كتابخواني در انتشاراتي معروف تاليا در مركز شهر كلن آلمان بود. جمعه ۳۰ ماه مه ساعت هشت و نيم شب، در محل اين كتابفروشي ، تعداد زيادي براي اين برنامه آمدند. زينا فوگت و ميكاييل اشميت سالمون و من اين برنامه را اجرا كردیم و استقبال بسيار زياد از اين برنامه يك شروع خوب براي ما و براي كنفرانس انتقادي ما بود.

ج.ک: خب حالا به خود کنفرانس بپردازیم. ما علاقمنديم در مورد برنامه هاي روز اول و دوم کنفرانس را اگر ممکن است قدری به تفصيل برای خوانندگان ما توضيح دهيد.

مینا احدی: حتما. اجازه بدهید از روز اول شروع کنم، یعنی شنبه ۳۱ ماه مه ، دانشگاه كلن.
محل كنفرانس از ساعت هشت صبح ، در قرق فعاليني است كه از يكسال و نيم قبل براي این روز کار کرده بودند. همانطور که گفتم يك هفته قبل از برگزار كنفرانس دانشگاه كلن، با ارسال نامه اي به ما اعلام كرد كه قصد دارد سالن را كنسل كند. اين نشان دهنده فشار زيادي بود كه سازمانهاي اسلامي و دوستداران و حامیان آنها به دانشگاه كلن وارد آورده بودند. از شهر وين ، يك نويسنده و ژورناليست از روزنامه مثلا چپ "استاندارد" با ارسال يك نامه رسمي از دانشگاه كلن پرسيده بود چرا دانشگاه را به مركز ابراز نفرت عليه اسلام تبديل كرده ايد. ايشان ابراز اميدواري كرده بود كنفرانس لغو شود.
ما با مسولين دانشگاه حرف زده و گفتيم اگر كنفرانس را ملغي كنند، از آنها رسما به دادگاه شكايت خواهيم كرد. اين جنگ و نبرد تن به تن با جنبش اسلامي در روزهاي كنفرانس نيز ادامه داشت. همه پلاكاردها و اعلاميه هايي كه در مسير دانشگاه زده بوديم، و حتي پلاكاردهايي كه مسير را نشان ميداد، از طرف باندهاي اسلامي كنده ميشد. در دانشگاه روي پلاكاردهاي ما كه عكس يك دختر را در حال پرتاب كردن حجابش نشان ميدهد، اطلاعيه اسلاميها چسبانده ميشد، با اين مضمون: اينجا كنفرانس طرفداران اسراييل است و اينها ضد اسلام هستند و ....
در چنين شرايطي در قلب اروپا يك كنفرانس انتقادي به اسلام برگزار ميشد. و ما با قدرت و اعتماد به نفس و با جنگ در چندين جبهه اين كنفرانس را برگزار كرديم.
ميكاييل اشميت سالمون به جمعيت خوشامد گفت و در عين حال اعلام كرد كه دانشگاه در صدد بود محل كنفرانس را ملغي كند و ما با درگيري زياد اين كنفرانس را برگزار ميكنيم. سپس من پشت ميكروفون رفتم و ضمن خوشامد گويي به جمعيت سخنراني افتتاحيه اي كردم با اين مضمون :
امروز در دانشگاه كلن آلمان يك كنفرانس آلترناتيو برگزار ميشود. ما خواهان ملغي شدن رسمي كنفرانس اسلام هستيم. در آلمان دو كنفرانس در مورد انتگراسيون برگذار ميشود. در كنفرانس شويبله وزير داخله با اسلاميها در مورد "مسلمانان" صحبت ميشود، در كنفراسن ما در مورد انسانها مستقل از تعلقات مذهبي و يا ملي اين افراد . در كنفرانس شويبله در مورد تحميل حجاب و ساختن مسجد صحبت ميشود در كنفرانس ما در مورد حقوق برابر زن و مرد و آزادي بيان و عقيده و پوشش ، در كنفرانس شويبله با سازمانهاي اسلامي و تروريستهاي وابسته به دولتهاي ايران و عراق و سوريه و تركيه ، در مورد ادغام اسلام در جامعه آلمان صحبت ميشود در كنفرانس ما در مورد نحوه مبارزه با اسلام سياسي و راههاي دفاع از سكولاريسم و حقوق انساني ... در پايان با آرزوي موفقيت براي كنفرانس مهم ما رالف جردانو به محل دعوت شد.
اولين سخنران اصلي كنفرانس رالف جردانو بود . او در يك سخنراني يكساعته كه بزودي به فارسي ترجمه و در اختيار عموم قرار ميگيرد . گفت همكاري دولت آلمان با سازمانهاي اسلامي بايد ملغي شود و نبايد در آلمان اجازه داد قوانين ضد انساني شريعه بر عليه زنان و مردم پناهنده و مهاجر پياده شود.
سخنران بعدي هارتموت كراووس نويسنده و جامعه شناس و سر دبير نشريه هينتر گروند بود كه در مورد اسلام و اسلامگرايي صحبت كرد. سپس پرسش و پاسخ بود و بعد از اين بخش ، سخنراني فعالين سازمان اكس مسلم و معرفي اين جنبش در اروپا در دستور بود. اولين سخنران اين بخش مريم نمازي فعال محبوب و سرشناس مدافع حقوق انساني و مسول سازمان اكس مسلم در انگليس بود.
مريم نمازي در مورد اين حرف زد كه امروز اسلام در رسانه ها و در جامعه آلمان و يا اروپا مطرح است، بدليل وجود يك جنبش ارتجاعي و ضد انساني كه در خاورميانه و در كشورهاي مختلف وجود دارد و سالهاي سال است جنايت ميكند و زندگي ميليونها نفر را با سياهي كامل روبرو كرده است. سخنراني مريم نمازي بارها با ابراز احساسات و كف زدنها جمعيت روبرو ميشد. سپس افسانه وحدت مسول سازمان اكس مسلم در استكهلم پشت ميكروفون رفت و سخنراني كرد. متن سخنراني افسانه وحدت به زبان آلماني چاپ و در اختيار بيش از دويست نفر حاضرين در كنفرانس قرار گرفته بود.
افسانه وحدت از جنبش ارتجاعي اسلامي در ايران و خاورميانه حرف زد و از وجود يك جنبش اعتراضي در اين كشورها و بويژه در ايران عليه اسلام سياسي حرف زد. افسانه گفت در مقابل اين جنبش ارتجاعي بايد ايستاد و ما جبهه وسيعي در مقابل اينها ايجاد كرده ايم. صحبتهاي افسانه را در يك سايت آلماني به تفصيل نقل كرده اند.
سپس من حرف زدم . البته اينجا بايد شهناز مرتب سخنراني ميكرد كه بدليل بيماري متاسفانه در جلسه نبود. من گفتم كه ما يك حركت اعتراضي در آلمان و در اروپا بر عليه اسلام سياسي ، عليه قوانين شريعه و عليه دست درازي سازمانهاي اسلامي در زندگي مردم هستيم. من خطاب به سازمانهاي اسلامي گفتم، با تهديد و ترور ديگر نميتوانيد كاري از پيش ببريد. ما از شما نمي ترسيم. امروز يك جبهه وسيع انساني جبهه دفاع از آزادي بيان و عقيده و دفاع از حرمت انساني در مقابل شما صف كشيده است و اين كنفرانس نمونه اي از اين جبهه انسانيت است.
سپس مريم نمازي در مورد دستاوردها و فعاليتهاي سازمان اكس مسلم در انگليس حرف زد. او گفت چون فعاليتهاي ما به زبان انگليسي است، مورد استقبال زيادي در كشورهاي انگليسي زبان و يا حتي در خاورميانه قرار گرفته است مريم از تشكيل سازمان اكس مسلم در افغانستان خبر داد و گفت فعاليتهاي ما مورد استقبال عمومي است چرا كه بشريت به يك نقد و يك راه حل انساني و راهگشا در مقابل جنبش كثيف اسلامي و همچنين مماشات و همكاري دولتهاي غربي با اين جنبش احتياج دارد. ما اين پاسخ را داده ايم و بهمين دليل با سمپاتي و استقبال وسيعي روبرو شده ايم.
احسان جامي كه شايعاتي مبني بر كناره گيري او از فعاليت در هلند پخش شده بود، آخرين سخنران اين برنامه بود كه در يك سخنراني كوتاه ، از اميد و آرزو حرف زد و با نقد سازمانهاي چپ، از راه حل باز پس فرستاده شدن پناهندگان و مهاجرين "مسلمان افراطي" دفاع كرد. در بخش پاياني اين پانل، مريم نمازي شديدا راه حل مطرح شده از سوي احسان جامي را رد كرد و گفت اگر افراطيها بايد باز پس فرستاده شوند، پس در وهله اول بايد وزير داخله آلمان را كه از اسلام دفاع شديد ميكند، به ايران ديپورت كنند. او گفت اين يك معضل اجتماعي است و ما بايد در مورد راه حلهاي اجتماعي مقابله با دخالت و قدرت گيري سازمانهاي اسلامي حرف بزنيم و نه باز پس فرستادن افراد.
بخش دوم برنامه با نمايش فيلمي از فتحيه نقيب زاده شروع شد كه در آن با نشان دادن مبارزات زنان عليه حجاب و مصاحبه با چند نفر فعالين چپ مدافع حقوق زن ، نگاهي به كنفرانس برلين و فعاليتهاي پروانه حميدي كرده و در عين حال مروري بر انقلاب در ايران و جنايات وحشيانه جمهوري اسلامي بر عليه فعالين سياسي و بر عليه زنان انجام داده بود. اين فيلم با استقبال عمومي زيادي روبرو شد.
پس از نمايش فيلم چون كنفرانس برلين هم در آن نشان داده شد، ميكاييل اشميت سالمون با نشان دادن روزنامه تاتس و حمله به مينا احدي در اين روزنامه در مورد كنفرانس برلين توضيحاتي داد.
فتحيه نقيب زاده در پايان اين بخش به سوالات حاضرين پاسخ داد.
سپس بحث موقعيت زنان در اسلام بود كه با حضور توماس ماوول، فاطمه بلسه ر ، مينا احدي برگزار شد، گرداننده بحث زينا فوگت نويسنده و ژورناليست معروف آلماني بود. در اين بخش بويژه صحبتهاي فاطمه بلسه ر جالب بود. او كه از كردستان تركيه به آلمان آمده و در دوران كودكي خود مجبور به حجاب داشتن شده و سپس به ازدواج اجباري تن داده و در نهايت از اين شرايط فرار كرده و اكنون بر عليه اين معضلات مبارزه ميكند، كتابي نوشته به اسم "هنا موند" و به كار آگاهگرانه در مدارس مشغول است. او از فشار به كودكان و زنان در خانواده هاي اسلامي وبه شدت گرفتن اين فشارها اشاره كرد و از سرگذشت دختراني حرف زد كه به دليل رشد و دخالت سازمانهاي اسلامي ، موقعيت اشان بد و بدتر ميشود.
اين مباحثات با صحبتهاي توماووس ماول نويسنده و منتقد شديد حجاب اسلامي در مورد جايگاه حجاب در جنبش اسلامي و ضرورت مبارزه بر عليه آن با استقبال بسيار زيادي روبرو شد.
بخش پاياني برنامه روز شنبه در مورد انتگراسيون و مشكلات پناهندگي بود كه به تفصيل از سوي سه سخنران و همچنين گرداننده بحث ميكاييل اشميت سالمون در مورد معضلات پناهندگي و نقد سياستهاي ضد پناهندگي دولت آلمان و همچنين هلند صحبت شد.

ج.ک: تا آنجا که ما میدانیم این کنفرانس وسیعا در مطبوعات منعکس شد.

مینا احدی: بله همان روز شنبه خبرنگاران زيادي در محل بودند و مصاحبه هاي متعددي با حاضرين و سخنرانان انجام دادند. از جمله شبكه هايي كه در آنجا بودند:
1- Zeitschrift 'Menschenrechte' IGFM, Max Klingberg2- ORF-Team 3- Christian Plaass Freier Journalist4- Tagesschau 5- Cosmo TV 6- Rheinische Journalistenbüro 7- Studierendenzeitung Campus 8- MIZ / hpd, Reiner Ponitka9-radio Farda 10- Deutsche Welle 11- EPD, Kathrin Kaiser12- DPD Nchrit. Agent. 13- Kölnischer Rundschau14- IFI / Kölner Woche15- Deutsche Radiokultur16- WDR - Fernsehen, Kultur
همچنين از رسانه های فارسی زبان راديو فردا و تلويزيون كانال جديد نيز مصاحبه هايي انجام دادند.


ج.ک: روز دوم کنفرانس چطور پیش رفت؟

مینا احدی: در روز دوم یعنی روز يكشنبه ۱ ماه جون علاوه بر مباحثات داغ در پانل اول در مورد اسلام فوبي، تاريخچه آن و نقش خميني و جمهوري اسلامي ايران در دامن زدن به اين بحث و زدن مهر اسلام فوبي به هر نقدي به اسلام، از سوي سخنران كلاووس بله س بعنوان يك تقلاي آگاهانه از سوي جنبش اسلامي براي ساكت كردن مردم نامگذاري شد. در بحث مربوط به آنتي سميتيزم سخنران تاريخچه مفصلي از آنتي سميتيزم اسلامي و شعار نابودي اسراييل از نقشه ارائه داد و سپس در مورد اينكه اين برخورد فقط محدود به حكومتهاي اسلامي و يا گروههاي افراطي اسلامي نيست، بلكه معتدلترين گرايشات و يا حتي برخي از چپها نيز از اين شعار نابودي دفاع ميكنند، بر ضرورت مقابله با اين شعار تاكيد كرد. در بخش پرسش و پاسخ اين بحث و عدم اشاره به جنايات دولت اسراييل و محكوم نكردن اين جنايات از سوي تعدادي از حاضرين مورد نقد بود و خود به مباحثات مفصلي دامن زد.
بالاخره قطعنامه پاياني كنفرانس به جمع ارايه داده شد و مورد بررسي و تغييراتي قرار گرفت و در نهايت تصويب شد. اين قطعنامه بزودي ترجمه و در اختيار عموم قرار ميگيرد. از جمله خواستهاي اين قطعنامه ممنوعيت حجاب در مدارس و يا ممنوعيت تدريس مذهب و همچنين دفاع از سكولاريسم و آزادي بيان است.

ج.ک : در کل ارزيابي شما از اين كنفرانس چيست؟

مینا احدی: اتفاقا بخش پاياني كنفرانس ارزيابي از کار كنفرانس بود. شاید گزارش این بخش برای پاسخ به سوال شما مفید باشد. هارتموت كراووس يك ارزيابي تحليلي از كنفرانس كرد و سپس اودا دورا ديدل از همكاران احزاب دولتي در آلمان و منتقد سياست همكاري با سازمانهاي اسلامي از پشت پرده هاي زيادي حرف زد و اينكه قرار است كنفرانس اسلام اين بار مخفي برگزار شود. من سخنراني اختتاميه كردم و گفتم : در آلمان كنگره و كنفرانس زياد برگزار ميشود. احزاب در قدرت و اپوزيسيون در آلمان كنگره ميگيرند و همه برنامه مستقيم از تلويزيون پخش ميشود. بايد اين كنفرانس ما مستقيم پخش ميشد تا مردم ببينند ما در مورد يك معضل مهم حرف ميزنيم و نه فقط حرف ميزنيم، بلكه پاسخ معضلات را ميدهيم.
همچنین گفتم که در اين كنفرانس با دو روز كار فشرده در مورد مهمترين معضلات اين دنيا و نظم نوين جهاني حرف زديم. اين يك جنبش مترقي و مدرن و انساني است كه ميخواهد نه فقط تفسير كند، بلكه تغيير ايجاد كند ما براي تغيير در زندگي امروز مردم وارد صحنه شده ايم و ميحواهيم قانون عوض كنيم به نفع بهبود موقعيت كودكان و زنان و به نفع دفاع از آزادي و حرمت انساني. قطعنامه پاياني ما با اين مباحثات امروز توسط همه شما فتح شد و حالا همه ما صاحب اين قطعنامه هستيم. ما از هر نهاد و فردي كه اين قطعنامه را قبول دارد دعوت ميكنيم به ما بپيونديد .
بهر حال ارزيابي خود من اينست، ما در آلمان با اين كنفرانس يك گام بلند به جلو برداشتيم. ما چتري ايجاد كرده ايم كه سازمانهاي مترقي انساندوست و سكولاريست و آتيست دور آن جمع شده اند. واقعيت اينست كه در مورد مبارزه عليه اسلام و اسلام سياسي ، چپهای سنتی در آلمان هيچ كاري نميكنند. برعکس در بسياري از ميتينگهاي حزب الله و يا حماس شركت ميكنند و فعاليتهاي ما را در جامعه آلمان ناديده ميگيرند. حزب چپ در آلمان كه در مورد بيكاري و معضلات مردم و فقر در آلمان، فعاليتهاي بعضا خوب و موثري انجام ميدهد، آنجا كه در مورد سازمانهاي اسلامي و معضلاتي نظير حجاب و قتل ناموسي و غيره است، لام تا كام حرف نميزند. برعکس از آنها دفاع هم میکند. يكي از رهبران حزب چپ در مصاحبه اي در مورد كنفرانس اسلام حرف زده از اين حركت دولت دفاع كرده و گفته كه دولت آلمان نبايد فقط به سازمانهاي اسلامي قول و قرار بدهد بايد واقعا به آنها كمك كند و حزب چپ ميخواهد دولت را براي دادن امكانات مالي و سياسي بيشتر به اسلاميها بعنوان نماينده مردم مسلمان تحت فشار بگذارد. اين وضعيت واقعي ما در آلمان است.
مردم ولي به سياستهاي دولت آلمان معترض هستند و حركت ما موقعيتي ايجاد ميكند كه مردم به ما عطف توجه كرده و يك جنبش مترقي و انساني را مورد حمايت قرار دهند.

ج.ک: راستها در آلمان در این میان چه میکنند و برخورد آنها به اين كنفرانس چه بود؟

مینا احدی: راست يك جبهه وسيع است. از اين حقيقت بايد بگذريم كه اكنون چپهاي ضد امپرياليست و سنتی، در صف راست قرار گرفته و شديدا از اسلام دفاع ميكنند. ولي جبهه دست راستي ها در آلمان متنوع است. از افراطي ترين نازيها، تا چپهاي پرو اسراييلي كه در جبهه راست قرار ميگيرند، در مورد اسلام و اسلام سياسي فعال هستند و سعي ميكنند از اين زخم و درد براي خود خوان يغمايي بسازند. ايجاد سازمان اكس مسلم در آلمان و نقد ما از اسلام سياسي و اسلام و همه مذاهب، يك كيش و مات كامل به راستها در آلمان داده است. الان بسياري از اينها هر بار حرف ميزنند ، در آغاز ميگويند ما ضد خارجي نيستيم، ما نميگوييم كه مسلمانان بد هستند، ما به اسلام انتقاد داريم. ما در اين كنفرانس و بعد از آن و در ارزيابي از اين كنفرانس گفتيم كه بزودي يك كنفرانس در مورد فعاليتهاي دست راستي در آلمان و مقابله با آن تشكيل داده و مفصل تر در مورد پلاتفرم راست در آلمان و مبارزه با آن حرف زده و مردم را باز هم بسوي خودمان خواهيم كشيد.
جهت اطلاع شما در روزهاي ۱۹ و ۲۰ سپتامبر از سوي سازمانهاي دست راستي در شهر كلن آلمان ، يك كنگره عليه اسلام برگزار خواهد شد، اين يك واقعه مهم است كه بايد ما در مورد آن حرف زده و به نقد و افشا اين جريانات پرداخته و جنبشي عليه آن دامن بزنيم.
چرا كه پلاتفرم اينها، ناسيوناليستي و دامن زدن به نفرت ملي و ايجاد نفرت از "مسلمانان" و "خارجيها" است.

ج.ک: برگردیم به قطعنامه پایانی کنفرانس، مهمترين خواستهاي شما و يا مهمترين بندهاي قطعنامه پاياني چيست؟

مینا احدی: در قطعنامه پاياني گفتيم كه انتگره شدن با اسلام متحقق نميشود. اين انتگره كردن اسلام و اسلام سياسي در آلمان است. ما جنبشي هستيم براي سكولاريسم، و اعلام خصوصي بودن همه مذاهب. ما ميخواهيم مذهب واقعا از آموزش و پرورش جدا شود، تدريس مذهب در مدارس ممنوع شود، ما ميخواهيم حجاب در مدارس ممنوع شود. ما در قطعنامه پاياني گفتيم كه آزادي نقد و بيان و آزادي هنر و انديشه يك پرنسيپ مهم است و بايد از آن دفاع كرد. ما گفتيم كه اسلام و اسلام سياسي با سنگسار و اعدام و دست بريدن و چشم در آوردن تداعي ميشود و ما خواهان مبارزه قاطعانه با اين جنبش كثيف اسلامی هستيم. ما گفتيم كه از حق اقامت و پناهندگي سياسي همه فراريان ، همه پناهندگان دفاع ميكنيم.

ج.ک: در مورد انعكاس اين كنفرانس و فعاليتهاي شما در رسانه هاي فارسي زبان به نظر نمی رسد که هنوز خیلی از میزان انعکاس آن در مطبوعات و رسانه های بین المللی عقب است، چرا اینطور است؟

مینا احدی: در مورد كنفرانس همانطور که گفتم تلويزيون كانال جديد و راديو فردا با من مصاحبه كرد كه منعكس شد. چند رسانه محلی فارسی زبان در سوئد نیز منعکس کردند. اما بقيه رسانه هاي فارسي زبان، بدليل ضد مذهبي و ضد اسلامي بودن فعاليتهاي ما ، كمي به اين فعاليتها، بي لطف هستند. خب شاید منفعت دیگری را دنبال میکنند و بعضا بدليل اينكه من و تعدادي از فعالين سرشناس اين جنبش اعضا حزب كمونيست كارگري ايران هستيم، با سانسور هاي متعددي نيز روبرو ميشويم. اما بالاخره مجبور میشوند در این مورد حرف بزنند. موضوع خیلی مهم و جدی است و حرف ما مورد استقبال مردم قرار میگیرد.

ج.ک: بعنوان سوال آخر پروژه هاي بعدي شما چيست؟ حالا بعد از این کنفرانس چه برنامه هایی دارید؟

مینا احدی: ما همانطور كه اشاره کردم، وارد گودي استخر شده ايم. ما وارد يك نبرد سياسي عظيم با جنبش اسلامي و همچنين دولتهاي غربي شده ايم و در اين ميان چپ و راست ، كاملا بهم ريخته و در اين آشفته بازار بايد ، درست و صحيح پيش رفته و با اتكا به مردم مترقي، به سازمانهاي آتيست و سكولاريست و به همه انسانهاي معترض ، در زندگي مردم تغيير ايجاد كنيم. برای مثال ما ميخواهيم در آلمان قوانین را به نفع مردم عوض كنيم و اين كاري است بزرگ .
پروژ ه هاي مهم ما در آلمان، تثبيت ممنوعيت حجاب در مدارس و به کرسی نشاندن ممنوعيت تدريس مذهب در مدارس است. براي اجراي عملي اين مهم، مجموعه فعاليتهايي را در دستور گذاشته ايم. ما در عين حال خواهان به رسميت شناخته شدن فوري پناهندگي فراريان از دست اسلام سياسي هستيم. ما در صدد سازمان دادن كنگره بين المللي عليه حجاب هستيم و.... برنامه ها زياد است. اميدوارم همه اين پروژه ها را پيش ببريم.

ج.ک: با تشکر از شما و با آرزوی موفقیت برای شما و همه همرزمانتان.

No comments: