Wednesday, October 31, 2007

مصاحبه مینا احدی با خبرگاه

برای دانلود روی لینک زیر کلیک راست کرده و گزینه
save target as
را انتخاب کنید

انتخاب مینا احدی بعنوان سکولاریست سال

معرفی جایزه سکولاریست سال در بریتانیا٬ و گزارشی از مراسم اهدای این جایزه که امسال به مینا احدی٬ عضو دفتر سیاسی حزب کمونیست کارگری ایران٬ سازمانده کمیته بین المللی علیه سنگسار٬ سازمانده کمیته بین المللی علیه اعدام٬ سخنگوی سازمان علیه تبعیض؛ سازمان دفاع از حقوق زن٬ و سازمانده کمیته مرکزی اکس مسلم تعلق گرفت.

ترجمه و تنظیم: جمشید هادیان jhadian@rogers.com

***

انجمن سراسری سکولاریست ها (National Secular Society) یک تشکل بریتانیائی با هدف اشاعه سکولاریزم است که در سال ۱۸۸۶ توسط چارلز بردلاگ تاسیس شده. این تشکل عضو اتحادیه بین المللی اومانیستی و اخلاقی (International Humanist and Ethical Union- IHEU) و متعهد به بیانیه ۲۰۰۲ آمستردام است. این بیانیه سندی است حاوی اصول بنیادی اومانیزم مدرن که در مجمع عمومی IHEU در پنجاهمین سالگرد تاسیس World Humanist Congress (کنگره جهانی اومانیست ها) در سال ۲۰۰۲ به اتفاق آرا بتصویب رسیده است. به اعتقاد IHEUبیانیه آمستردام «بیانیه رسمی اومانیزم جهانی» است (اقتباس از Wikipedia.com). برای اطلاعات بیشتر درباره این انجمن رجوع کنید به:
http://www.secularism.org.uk/about.html

جایزه سکولاریست سال هر ساله به شخصی که مهمترین دستاوردها در راه اشاعه و تثبیت سکولاریزم در سال گذشته را داشته است اهدا میشود. در مراسم امسال که روز ۲۰ اکتبر در یک ضیافت مجلل ناهار با شرکت تعداد زیادی از شخصیت های سرشناس بیخدا٬ سکولاریست٬ آزاداندیش و انساندوست در لندن برگذار شد٬ چهار نفر (مینا احدی٬ پیتر تاچل٬ الیور کام٬ و یوهان هاری) کاندید دریافت این جایزه بودند.

جایزه امسال را قرار بود ریچارد داکینز (Richard Dawkins) دانشمند و فعال سیاسی – اجتماعی سکولاریست سرشناش جهانی به برنده اهدا کند. اما او موفق به حضور در مراسم نشد٬ و پیام کتبی اش در مراسم قرائت شد. داکینز در پیام خود در معرفی مینا احدی و دلیل شایستگی او برای دریافت این جایزه گفته است:

من مدتهاست احساس میکنم که کلید دفع تهدید جهانی تروریزم و ظلم اسلامی در غایت امر در بیداری زنان است٬ و مینا احدی رهبر کاریزماتیکی است که در راه این هدف فعالیت میکند. لگد مال کردن وحشیانه حقوق زنان در بسیاری کشورهای جهان اسلام یک شقاوت شنیع و عریان است. چیزی که قدری کمتر عریان٬ اما بهمان اندازه شنیع است٬ تمایل عافیت طلبانه لیبرال های غربی به همراهی با این شقاوت است. این حتی بدتر از عافیت طلبی است؛ برخوردی از بالا و ترحم آمیز است: «کتک زدن زن بخشی از فرهنگ "آنها" است. ما که هستیم که سنت های آنها را محکوم کنیم؟». با دینی که تا آن حد احساس ضعف و ضربه پذیری میکند که برای ترک کنندگانش حکم مجازات مرگ صادر میکند٬ برخورد سرسری نباید کرد. بنابراین شجاعت اکس مسلم که بپا خاسته و راه مبارزه با این دین را در پیش گرفته شایسته بیشترین ستایش ها و سپاس های ماست. مینا احدی در صف مقدم این گروه شریف [اکس مسلم] قرار دارد. من به او درود میفرستم و دریافت این جایزه بس شایسته بعنوان سکولاریست سال را به او تبریک می گویم.

(برای آشنائی بیشتر با ریچارد داکینز٬ آثار٬ فعالیت ها و دستاوردهای او به بخش آخر این گزارش رجوع کنید.)

کیس پورتئوس وود (Keith Porteus Wood) مدیر عامل انجمن سراسری سکولاریست[ی بریتانیا] در معرفی مینا احدی در این مراسم چنین گفت:
انجمن سراسری سکولاریست ها درباره برنده جایزه سکولاریست سال امسال چه میتواند بگوید٬ جز اینکه بر حقانیت ستایش عمیق خود از میزان شجاعت و درجه تعهد مینا احدی بار دیگر مهر تایید بکوبد؟

مینا احدی فعالیت های سیاسی خود را بطور جدی در سن ۱۶ سالگی در ایران شروع کرد. در سال ۱۹۷۹ در دانشگاه تبریز دانشجو بود که انقلاب ایران رخ داد٬ و او بلافاصله دست به کار سازماندهی تظاهرات و میتینگ هائی علیه حجاب اجباری زنان شد. این بلند کردن شجاعانه علم مخالفت موجب شناسائی او از جانب مقامات رژیم شد٬ و طولی نکشید که مینا احدی برای گریز از عقوبت ناچار به زندگی مخفی روی آورد. در اواخر سال ۱۹۸۰ پلیس به خانه او ریخت. در این یورش همسر مینا و چهار نفر از دوستان آنها دستگیر شدند. مینا جان سالم بدر برد به این علت که در آن ساعت در خانه نبود. اندکی پس از یورش پلیس به خانه آنها٬ همسر مینا و چهار رفیق دستگیر شده شان در مقابل جوخه اعدام قرار گرفتند. مینا مدتی به زندگی زیرزمینی ادامه داد و سپس در سال ۱۹۸۱ به کردستان گریخت٬ و در آنجا مبارزه خود علیه رژیم را بمدت ده سال دیگر ادامه داد. در سال ۱۹۹۰ [بعنوان پناهنده سیاسی] به وین رفت. در سال ۱۹۹۶ به آلمان نقل مکان کرد٬ و از آن زمان ساکن این کشور بوده است.
در تمام این دوران مینا احدی برای دفاع از حقوق زنان جانانه مبارزه کرده است. او موسس «کمیته بین المللی علیه سنگسار» است که اکنون بیش از دویست شعبه در سراسر جهان دارد. او رهبری «کمیته بین المللی علیه اعدام» را هم بر عهده دارد٬ و سخنگوی سازمان نوبنیاد «علیه تبعیض؛ سازمان دفاع از حقوق زن» نیز هست. مینا احدی در اوایل سال جاری کمیته مرکزی «اکس مسلم» را برای کمک به کسانی که مایل به روی برگرداندن از اسلام و [کلا] دین هستند٬ در آلمان تشکیل داد. این ایده درخشان اکنون در چند کشور دیگر اروپائی نیز پیاده شده است؛ از جمله در بریتانیا توسط مریم نمازی خودمان.

مینا احدی در مقابل موارد اجتناب ناپذیر تهدید به مرگ [از جانب اسلامیست ها] میدان را خالی نکرده و همچنان مصمم و استوار در راه حمایت از زنان در برابر تعدیات ویرانگر اسلام به پیش تاخته است. ترک دین در اسلام ممنوع و حکم آن در برخی کشورهای تحت حاکمیت اسلامیست ها (شامل ایران٬ عربستان سعودی٬ افغانستان٬ پاکستان٬ سودان و موریتانی) اعدام است. مینا احدی اینگونه کشورها را «اسلام زده» میخواند٬ و تجربه شخصی اش از زندگی و زجر تحت حاکمیت این قبیل رژیم ها عزم او را به نجات سایرین از چنگال آنها مدام راسخ تر ساخته است.
احساس مباهات «انجمن سراسری سکولاریست ها» از بزرگداشت این زن بغایت ستودنی٬ غمخوار و مهربان٬ اما به محکمی فولاد٬ بمراتب عمیق تر از آنست که من قادر به بیان آن باشم. خانم ها٬ آقایان٬ این شما و این مینا احدی!

در معرفی ریچارد داکینزَ (Dawkins (Clinton Richard

کلینتون ریچارد داکینز (- ۲۶ مارس ۱۹۴۱) عالم رفتار شناسی جانوری (ethology)٬ بیولوژیست اهل مکتب تکامل و نویسنده کتاب های علمی به زبان عامه فهم برای عموم است. او ریاست بخش درک عامه از علم
(Public Understanding of Science) در دانشگاه آکسفورد را بر عهده دارد.

نام داکینز نخستین بار در سال ۱۹۹۶ با انتشار کتاب ژن خودخواه (The Selfish Gene) بر سر زبانها افتاد. او در این کتاب دیدگاه تکامل بر محور ژن را بصورت عامه فهم مطرح ساخت٬ و در آن اصطلاح مِم (mem) را برای نخستین بار معرفی کرد٬ که متعاقبا به گشایش عرصه جدیدی در پژوهش علمی بنام ممتیکس یاری رساند (درباره memetics و مباحثات و مجادلات و مناقشات فراوانی که برانگیخته است٬ و سئوالات بازی که هنوز باید به آنها جواب دهد٬ رجوع کنید به http://en.wikipedia.org/wiki/Memetics). داکینز خود تئوری جدیدی که در کتاب The Extended Phenotype عرضه کرده است را درافزوده اصلی خویش به عرصه بیولوژی تکاملی میداند. برای توضیحات بیشتر در این باره رجوع کنید به:

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Extended_Phenotype

ریچارد داکینز یک بیخدا٬ یک ضدمذهب فاش گو٬ یک انساندوست سکولار٬ یک اهل شک علمی٬ و هوادار جنبشی بنام brights movement است. این جنبش با اهداف یک واحد مدنی – اجتماعی (constituency) اینترنتی در روز ۴ ژوئن ۲۰۰۳ شروع بکار کرده٬ و اکنون (اکتبر ۲۰۰۷) بر اثر درافزوده های دانشمندان و فلاسفه ای همچون خود هاکینز سی و چهار هزار عضو ثبت نام کرده از ۱۴۵ کشور جهان دارد. در مورد تاریخچه٬ اهداف و فعالیت های این جنبش بیخدائی
[1] از جمله رجوع کنید به:
http://en.wikipedia.org/wiki/Brights_movement

ریچارد داکینز مولف کتب٬ مقالات٬ فیلم های مستند و مصاحبه های متعدد با رسانه های مختلف در زمینه بیخدائی٬ دفاع از روشن اندیشی٬ و افشای مذهب بعنوان عامل بازدارنده تکامل اجتماعی است. معروفترین کتاب او٬ پس از دو کتاب نامبرده٬ وهمی بنام خدا (The God Delusion) نام دارد که در سال ۲۰۰۶ منتشر شد. داکینز در مقدمه این کتاب همدلی خود را با این مشاهده رابرت پیرزیگ (Robert Pirsig) ابراز میدارد که «وقتی یک آدم دچار یک وهم میشود اسمش را میگذارند دیوانگی. وقتی آدم های زیادی دچار یک وهم میشوند اسمش را میگذارند دین». وهمی بنام خدا در نوامبر ۲۰۰۶ دومین کتاب پرفروش Amazon.com بود٬ و تا سپتامبر ۲۰۰۷ بیش از یک میلیون نسخه از آن بفروش رسید. داکینز تا کنون جمعا ۹ کتاب نوشته٬ اما نظریات رادیکال و بحث برانگیزش موجب نگارش کتب و مقالات بمراتب بیشتری درباره او شده است.

رابرت دانی (Robert Downey) ژورنالیست هوادار تکامل و روشن اندیشی در سال ۱۹۹۶ در مقاله ای در مجله هفتگی Eastsideweek که مخاطبین آن ساکنین بقول معروف high-tech حومه های شهر سیاتل آمریکا (محل ادارات مرکزی مایکروسافت) است٬ ریچارد داکینز را در قیاس با توماس هانری هاکسلی٬ بیولوژیست سال های شصت قرن نوزده که بدلیل هوداری سرسختانه اش از نظریه تکامل « بولداگ داروین» لقب گرفته بود٬ «راتوایلر داروین»
[2] لقب داد. دانی در این مقاله مینویسد اکنون٬ با تاسیس بخش درک عامه از علم (که با کمک یک و نیم میلیون پوندی شخصی بنام چارلز سیمونی Charles Simonyi - - به دانشگاه آکسفورد ممکن گردید و کرسی استادی آن به ریچارد داکینز سپرده شده) او تازه٬ پس از بیست سال درس تحصیل و تدریس در این دانشگاه٬ بعنوان راتوایلر داروین از غلادۀ وظایف روتین آکادمیک خود خلاصی یافته تا تمام توانش را صرف مبارزه در راه بکرسی نشاندن حقانیت علم٬ روشن اندیشی و٬ در یک کلام٬ شعور یومیه صرف (plain common sense) در دنیائی کند که نیروهای خرافه و تاریک اندیشی عمدی در آن گاه بنظر میرسد روزانه قدرتمندتر میشوند.

سایت اینترنتی بخش درک عامه از علم دانشگاه آکسفورد هنوز در دست ساختمان است. اما برخی از مقالات نشریه آن در بخش cached این سایت وجود دارد. خواندن این مقالات٬ و بخصوص مقاله بدون عنوان رابرت دانی در Eastsideweek در معرفی داکینز و این بخش نسبتا جدیدالتاسیس دانشگاه آکسفورد را به همه هواداران علم٬ روشن اندیشی٬ و دفاع از این دو٬ قویا توصیه میکنیم. برای دسترسی به این مقالات سایت Public Understanding of Science را در سایت University of Oxford جستجو کنید.

از جمله کارهای دیگر ریچارد داکینز در زمینه اشاعه علم در میان عموم مردم تولید یک سی دی بسیار جذاب و آموزنده است با عنوان تکامل حیات؛ با ریچارد داکینز که او در آن داستان تکامل را با ساده ترین و شیرین ترین بیان٬ و با استفاده از تکنیک های کامپیوتری٬ به گیراترین نحو بصورت سمعی – بصری روایت میکند. برای تهیه این سی دی میتوانید به آدرس زیر مراجعه کنید:
http://www.simonyi.ox.ac.uk/dawkins/WorldOfDawkins-archive/Dawkins/Work/CDROMs/cdrom.shtml
زیر نویس:
1- bright از لحاظ دستوری اسمی است که مبتکر این جنبش٬ پل گایزرت - Paul Geisert - بر قیاس صفت bright بمعنای تیزهوش٬ یا روشن٬ جعل کرد و بعنوان یک مِم بجای لغت «بیخدا» - godless - که به اعتقاد او بار منفی و نیروی دافعه دارد٬ گذاشت. گایزرت این ایده را از شرکت در تظاهرات بیخدایان در واشنگتن که با شرکت بیش از دو هزار تن از بیخدایان٬ آزاداندیشان و انساندوستان در روز ۲ نوامبر ۲۰۰۲ برگذار شد٬ گرفت. شرکت کنندگان در این تظاهرات خواهان دفاع از حقوق مدنی٬ جدائی دین از دولت٬ و امکانات بیشتر برای شرکت طیف فکری خود در پروسه تصمیم گیری سیاسی در کشور بودند. الن جانسون (Ellen Johnson) رئیس سازمان «بیخدایان آمریکائی» (American Atheists) در این تظاهرات «کمیته عمل سیاسی بیخدایان آمریکائی» (American Atheists Political Action Committee) را اعلام کرد. رجوع کنید به:

http://en.wikipedia.org/wiki/Godless_Americans_March_on_Washington

2- Bulldog و Rottweiler - نام دو نژاد سگ. سگ بولداگ جثه کوچکی دارد و به سماجت در گرفتن و رها نکردن هر کس که دشمن حسابش کند مشهور است. راتوایلر سگ بلند و هیکل مندی است اگر در تربیت آن بعنوان حیوان خانگی دقت فوق العاده مبذول نشود سگ ذاتا بسیار خطرناکی است.

Tuesday, October 9, 2007

آزادیخواهان درمقابل روز قدس جمهورى اسلامى در لندن

به فراخوان تعدادی از شخصيت ها و احزاب و سازمانهای مدافع حقوق انسان از جمله Workers Liberty Harry’s Place ,،Class War ، حزب کمونیست کارگری ایران و سازمان ایکس مسلم در انگلیس روز شنبه ٧ اکتبر تظاهرات باشکوهی در مقابل اسلامی ها و جمهوری اسلامی در لندن برگزار شد. وقتی جمهوری اسلامی با مشارکت فعال حزب الله لبنان اعلام راهپیمائی بمناسبت "روز جهانی قدس" کرد٬ آزاديخواهان بلافاصله تظاهرات متقابلى را در مقابل آنها سازمان دادند۔ در اين تظاهرات نزديك به صد نفر از آزاديخواهان و معترضين به جمهورى اسلامى ايران و تروريسم اسلامي٬ با در دست داشتن پلاکاردهائی از اعدامهای اخیر در ایران و پوشیدن تی شرتهائی با تصویر عاطفه رجبی شعار دادند که از مبارزات مردم ایران حمایت می کنند و فلسطین آری، حزب الله و احمدی نژاد "نه" آنها با شور فراوان از مبارزات زنان، کارگران و دانشجویان در ایران پشتیبانی کردند و نشان دادند تروریسم اسلامى در خارج مرزهای ایران و جمهوری اسلامی را در داخل ایران به خوبی می شناسند

در ادامه تظاهرات مریم نمازی طی یک سخنرانی پرشور به افشای جنایات جمهوری اسلامی پرداخت و معنی عملی روز قدس را که همانا قدرتنمائی اسلام سیاسی در برابر انسانیت و جهان متمدن است برای تظاهرات کنندگان و صدها نفر از عابرين كه ناظر اين تظاهرات بودند٬ تشریح کرد. این سخنرانی مورد استقبال گرم تظاهرات کنندگان قرار گرفت.

راهپیمایان اسلامی که انگار از اعماق گور تاریخ برگشته بودند وقتی با صف تظاهرات کنندگان روبرو شدند به عینه دیدند که انسانیت متمدن در مقابل ارتجاع و تروریسم اسلامی بسیج شده و این ارتجاع را در خیابان به مصاف طلبیده است. وقتيكه صف حزب اللهى ها، که به نسبت سالهای قبل کاهش چشمگیری را نشان میداد، به ميدان پيكادلى رسيد شعارهايى چون "حزب الله برو گم شو"٬ تروريست اسلامى برو گم شو"٬ تروريست اينجا جاى تو نيست" به تعداد كمى از حزب اللهى هاى مذكر با ريش هاى بلند و مونث پيچيده در گونى هاى سياه كه پشت سر چند ملاى عمامه به سر در خيابانهاى لندن براه افتاده بودند٬ فهماند كه آزادیخواهان همه جا حاضرند تا چهره کثیف اسلام سیاسی و دولتهای آدمکش آنها را به همگان معرفی کنند.


مرگ بر جمهوری اسلامی
مرگ بر ارتجاع اسلامی
زنده باد صف جهان متمدن علیه بربریت سرمایه داری

حزب کمونیست کارگری ایران – تشکیلات بریتانیا
٨ اکتبر ٢٠٠٧ – ١٦ مهر ١٣٨٦